Det Svenska Språket

Feb 26, 2008 - By the way...

Hade radiofrekvensen inrattad på RixMorgonZoo i bilen. Vilket störtskönt gäng de är. Dagen till ära hade de Nicklas Strömstedt som gäst i studion...
Och jag minns den gamla goda mellanstadietiden när vi stod o vrålade "Vi var oslagbara. Vi sköt från höften. Vi hade svaret på allt...". Elin, elin, elin... Hur vi redan då - som naiva 10-åringar - Ärligt Trodde att vi Visste Allt (när vi egentligen knappt hade koll på vad som serverades till skollunch), är rätt charmigt! Hur som helst... Det var här ämnet "Det Svenska Språket" väcktes...

Under mina två veckor i Åre och Sälen har diskussioner kring det svenska språket kommit på tal upprepade gånger. Vikten av ett brett vokabulär, att uttrycka sig rätt, inte svära, grammatik och rättstavning. Även jag och min mor har på senare halkat in flertalet gånger på samma ämne. Två av dagens vanligt förekommande språkgrodor (som ger mig eksem och svintohår):

Han är lika gammal som mig.    Han är lika gammal som jag är!
Jag såg han på stan igår...        Jag såg
h o n o m!


Visst, jag är inte någon guru vad gäller språk. Jag säger också fel ibland, och svär. Men det är STOR skillnad mellan att Veta när man säger fel och att Tro att det faktiskt heter så!

Ett gott Föredöme vad gäller detta är Titti Schultz, från RixMorgonZoo! Hon har en förmåga att vända och vrida på det svenska språket tills gångjärnen rostar. Inte ens då slutar hon. Hon har en vass tunga men är alltid korrekt. Och...hon svär inte!

Nicklas Strömstedt erkände hur viktigt han anser det vara att använda ett korrekt språk i de låttexter han skriver. En annan som uppenbarligen kan tänka sig göra ett undantag eller flera är hans gamla vapendragare Orup. Ni har förmodligen inte ens tänkt på det men Lena PH's schlagerfestivalvinnare "Ont det gör ont" innehåller en mycket märklig fras:

"Finns det nå mer att säga. Säg finns det nånting mer. Jag var väl ingen ängel. Jag förnekar inte det..." Hmm..??

Svenska är kul. Språk är kul.
MξLAN

PS 1 Stort Grattis till Linda "Violinisten och numera Let's Dance'aren" Lampenius som idag fyller år! DS 1
PS 2 Hellmers, face the fact. Även du är idag ett år äldre än du var igår. Många jättekramar o grattis! DS 2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0