30% Danskar... (o rix)

Hörde just på nyheterna...
Ja, jag vet egentligen inte riktigt Vad jag hörde, men jag uppfattade ordet DANSKAR, siffran 30% och KÖPENHAMN. Att Danmarks huvudstad endast skulle bestå av 30% danskar kan tolkas på två olika sätt. Antingen har de sjukt många invandrare i staden. Eller...så har helt enkelt 70% av danskarna gått under jorden. Jag vet med all säkerhet att det är det sistnämda. Jag vet dessutom var de är...

...i S Ä L E N !!!!!!!!! (ni som var där Vet!)



 
När vi ändå är inne på det här med språk...
Så kan jag ärligt medge att jag aldrig fruktat mina modersmålskunskaper som jag gjorde under vår Rix-vecka i Sälen. Seriöst, det var danskar ööö-ver-allt! Kryllade i sponsorbyn, i tälten och utanför... i backen och nedanför. Och i Liften!

Det går an i ankarliften. Där åker man två och två. Men i sittliften... 8 platser... Vi var 3 (jag, maria o stefan)... Med 70% danskar runtikring är chansen att undgå sällskap av dessa ungefär lika stor som att 9miljoner svenskar - med sommardäck - skulle klara en hel vinter utan en enda trafikolycka. Kort o gott, vi hamnade med några danska herrar och deras kids.

Jag som satt i mitten kunde inte låta bli att helt apropå slänga ur mig...

"Har ni sett Brottet?"

Det är trots allt en av mina favvoserier på tv just nu. De skrattade och svarade tillbaka.
"Anna Pihl!!!!" fortsatte Maria och Stefan från sin kant. Det kom att visa sig ganska snart att jag startat en konversation där jag knappt kunde urskilja ett ord på 30. Så medan M&S pratade med Varandra såg jag till att munnen gick i ett, för att undvika en situation där jag skulle bli tvungen att faktiskt förstå vad danskarna sa.

Jag bjöd bland annat in dem till sponsorbyn som skulle öppna kl:12 kommande dag, där det bjöds på gratis bröd med korv o mycket annat. Att avläsa från deras reaktion blev de stormförtjusta. De skulle absolut kika förbi! Väl vid toppen var det tack och hej. Jag skulle kalla det öppenhet, Andra (läs stefan!) kallar det Socialt Missfoster...

Att just dessa danskar kom att hänga på låsen Varje morgon Hela veckan var inget planerat. Jag kanske helt enkelt borde ta ut övertid för mitt promotande...

Klart som korvspad. Sälen är det nya Skåne. Vid krig vet vi vad som skall bort...


MξLAN
med reservation för eventuell nyhets-missuppfattning...

Kommentarer
Postat av: Sandy

baby, take it easy, inge mer analys, vill ju inte förorsaka sjukdomar... Areil & Melodifestval lördag tycker jag låter som en topp idé!

Sälen är det nya Skåne, vid nästa krig vet vi vad vi ska ge bort...

2008-02-27 @ 10:20:33
URL: http://silverdefinen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0