Julvaka

December 23, 2007 (Dan före doppare-da'n)

Färdig med allt stök? Redo att vakna upp till en dag... full av stickiga barr,  o så mkt snöre så det skulle räcka till att strypa ungefär en hel fransk fd koloni i afrika? Då är det dags att gå o lägga Er...

Själv ska jag vaka in julafton bra många timmar till. Inte det att jag inte är redo, o verkligen inte för att jag inte är trött, har spenderat större delen av den gångna veckan bakfull (när blev det lagligt för EN ynka fylla att orsaka bakfullhet i TRE dagar?), så är totalt genomsyrad av trötthet. Men jag längtar bara så sjukt mycket till att klockan slår 15. Till tomtarnas julverkstad... o kalle anka! Sen är jag i övrigt också väldigt spänd över hur morgondagen kommer te sig...

Första julafton tillsammans med både mamma o pappa, sen skiljsmässan. Samt med lillebror... och lillasyster, som jag inte ens vet om jag kan räkna som Min längre? Vi har varken hörts eller setts på ett bra tag. Vi är som dag och natt. Man skulle kunna likna mitt o syrrans förhållande vid en misslyckad bearnaisesås, dvs Rätt så skuren!
Men det kommer nog gå bra, det är ju trots allt julafton. Värsta scenario skulle väl vara att pepparkakorna tog slut innan julbordet är avdukat...

Kom för övrigt på att jag inte ätit en enda lussebulle hittills. Har ingen gran o inga nejlike-massakerade apelsiner hemma så det luktar inte mycket jul. Ingen strumpa som hänger ovanför öppna spisen. Då vi i år firar jul hos pappa så är ingen julskinka gjord här heller, dvs kan inte ens ta mig den traditionsenliga nattmackan. Faktiskt så finns inte ens en julost i kylskåpet... Jag har inte julbakat någonting. Petitesser fröken, jadå. Men - droppen som fick bägaren att rinna över var att jag nu ikväll, efter 2h ofrivillig sömn i soffan va tvungen att ta tag i projekt: Slå in klappar.
Okej, jag må ha mången kvalité... men paketinslagning är DEFINITIVT inte en av dem... det liksom kryper i skinnet på en. Papper som knöglar sig. Tejp som fastnar överallt Utom där det ska vara. Snören som vägrar krulla sig. Och det här med att knyta rosett... Att det ska krävas en octopussy för det! Man kan junte hålla ett finger på paketet samtidigt som man knyter rosetten med Två händer. Det kan vara den syssla jag hatar mest i världen (då delad förstaplats med att bädda underlakan).


Jag läste nyligen i någon tidning: Är du en äkta jul-entusiast eller en riktig jul-hatare?


Jag diggar allt pyssel o knåp. Jag tycker det är ganska kul att se människor hockeytacklas på stan för att roffa åt sig de sista klapparna. Själva månaden i sig är härlig, allt julstök runtomkring. Men just julafton? Why, but why? Fick jag, skulle jag nog radera bort just den dagen från året. Eller man skulle exempelvis kunna återinföra skottdagen, den 29e februari VARJE år... o istället fira jul vart 4e. Tänk va mycket mer spännande det skulle bli...




Satt precis och talade med en vän om just detta. Jag drunknade inom kort i julkul-tips. Men vad är då "julkul"? Jo han sa:

"Julkul kan vara massa saker, men det är något som är roligt. Det kan vara... att kasta snöbollar på kärringar, bränna upp brevlådor, baka en kaka och äta upp smeten istället, matkrig, åka skridskor, baka lussebullar, måla, dricka alldeles för mycket julöl och mumma, sjunga igenom hela snappsvise-häftet och snapsa mellan varje, sjunga, kolla på "julig" film, kramas och vara snälla mot varandra... Det beror på hur man är lagd, men det går ut på att ha lite skoj... eller att med julen som ursäkt bli styggt onykter... (btw, om det inte finns någon snö, finns det annat man kan kasta på gamla människor. tex ägg. det är lika kul!)

Då kontrar jag med:

1) det finns ingen snö... att kasta på kärringar
2) finns inte längre så många brevlådor i trä... o de i metall har jag hört inte brinner så Värst bra
3) kaka.. äta upp?? hur ska d gå till? du sa ju just att den... Smet?
4) nummer 1 gav du mig bakläxa på ja, innan jag ens hann kommentera det...

Undrar vilken av kategorierna jag tillhör...? :-)



Från Oss Alla Till Er Alla - En riktigt God Jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0